חומוס מגדלים במרפסת

עד לפני שנה "הידרופוני" היה בשבילי שם קוד לגידול ויד איכותי, יקר משמעותית ובעיקר ריחני להפליא. זה התקשר לי אסוציאטיבית עם ארונות מצופים נייר כסף או עם חממות מוכמנות היטב. אבל אז באה הקורונה ועמה איזה חשק קדמוני למשק אוטרקי והופ, יש לי גידולים הידרופוניים שלא קשורים לויד במרפסת. זו בעצם מערכת ללא שימוש באדמה, בה הצמחים גדלים בתוך חורים ושורשיהם נוגעים תמיד במים הזורמים במעגל סגור. מעבר לירקות ועשבי תיבול קיבלנו גם רעש של פכפוך מים תמידי, כזה שעושה מייד חשק בלתי נשלט לפיפי.

המבנה התעשייתי המכוער, המורכב מצינורות ביוב ארבע צול, משך אותי באופן בלתי מוסבר. פינטזתי אותו על קיר מואר של המרפסת, הניבט מהסלון, כמו שאחרים מפנטזים על קיר ירוק. בסגר הראשון יצא שבילינו זמן לא מבוטל במרפסת ונחרדנו להשאיר את הפעוט לבד עם מעקה שניתן לטפס עליו די בקלות. הוחלט אם כך שאת כל הקונסטרוקציה ננצל גם להגביה מכשול בפני פעוטות, וגם לספק לנו סוג של פרטיות מהשכנים אשר מעבר לכביש, כמו גם הצללה טבעית.

כפי שלמדתי בקבוצות הפייסבוק הרבות בנושא גידולים הידרופוניים, יש הרבה שבונים לעצמם מערכות כאלו בגרושים. יש את הקבוצה השנייה של קוני מערכות מוכנות המתקינים בביתם לבד ויש אותנו, שמזמינים מערכת מותאמת אישית וגם התקנה של כל החלקים.

את מה שקרה אחר כך אפשר רק לתאר כפלא. בתוך שלושה שבועות משתילה של סטארטרים אשר קונים במשתלה (בממוצע ב 1.8 ש"ח לשתיל) גדל לנו ג'ונגל אמיתי. זה היה אמנם באביב אבל ההידרופניקה הזאת מאיצה מאוד תהליכים וכעבר חודש כבר קטפנו מלפפונים, קישואים, חסות, בצל ירוק ושאר ירקות.

בזמן השתילה הראשונית – צילום ביתי
כעבור שבוע מהשתילה הראשונית
כעבור שלושה שבועות מהשתילה הראשונית (מאי 2020)

התפעול לא דורש השקעה מרובה. יש דלי מים (שלנו בנפח 60 ליטר בתוך ארגז מחזור – מסתבר שניתן לקנות אותו באיקאה ב 59 ש"ח) בתוכו משאבה וכל מה שצריך זה שגובה המים לא יירד מתחת לגובה המשאבה. הריקון וצריכת המים תלויה בגידולים. ככל שהירק דורש יותר מים כך הם ייגמרו מהר יותר. על מנת להגיע לתוצאות מיטביות מומלץ להשתמש במד מוליכות מים (EC) אשר נועד למדוד את כמות הדשן הנוזלי שיש להוסיף למים. עוד מדידה מומלצת היא של רמת החומציות, כאשר רוב הצמחים יגדלו היטב בין PH 5.5 – 6.5. אני אוהבת את ההתעסקות הכימית והיא לא לוקחת יותר מחמש דקות פעמיים בשבוע אבל אני מכירה מגדלים שלא טורחים וגדלים להם יופי של גידולים הידרופוניים.

הג'ונג'ל היה בעיקר באביב ובקיץ, זו עונה מושלמת להתחיל ולגדל בה. בסתיו ובחורף יותר רגוע ומרווח. גידלנו לקטני גם את החומוס שהביא מהגן אחרי שלמדו שם על נביטה. עכשיו אנחנו סוגרים מעגל של שנת גידול ומחכים בקוצר רוח לתותים, אלו דווקא לוקחים להם את הזמן להבשיל.


ההתקנה והמערכת שלנו היא פרי עבודה של בנעד מהידרוביד

כתיבת תגובה